Tuesday 18 June 2013

Tips: Travel and Accomodation?

Assalamualaikum


Ola readers! Time tengah survey-survey Internet nak cari tempat untuk penginapan, I've met an awesome website. For me, memang terbaik sangatlah web ni for those yang loves to travel. Since, sooner, we're going to travel somewhere, we really need a place where we can cook sebab we gonna splurge our money on shopping and sightseeing! Yay! And our upcoming trip gonna be on our own too, so, sudah bermulalah episod mencari accomodation. Trust me on this. Web ini sangat best okay.

Web yang dimaksudkan ialah *drum roll please* - AIRBNB. Why did I found this website very helpful? Try click at the link and you'll get what I mean. Okay. Kalau tak excited lagi, tak tahu la. Or maybe, saya saja yang excited terlebih kan. Basically, web ni for those yang looking for accomodation while travelling. Apa beza web ni dengan other accomodation? Hm. Since kami ni selalu travel dengan family, we need to look over a place yang ada privacy and most important thing ialah boleh masak. Yes. We need kitchen! And some of the accomodation yang available kadang-kadang dapur kat luar la, toilet kat luar la, washing machine kat luar la. So, boleh faham kan kenapa we need privacy? Kalau anda travel dan semuanya lelaki maybe it's not a matter to you kan. Tapi, bila pergi dengan family yang nak everything ada dalam bilik, I guess, this website is the answer that I've been looking for ages. Haha. Over lagi.

Seriously, dengan adanya web ni, it's much easier to travel. Tapi, of course la ada some limitation which is not every country ada join web ni. Concept airbnb ni senang je. Mana-mana host yang nak sewa rumah or bilik mereka to tourist akan register kat web ni and anda boleh lah browse semua option yang ada kat dalam web ni. Privacy and safety, InshaAllah terjamin. Tapi, nak pilih host pon bacalah review and comment mereka dulu. Kalau rasa tak confident, cari rumah lain. 

Kadang-kadang ada je rumah yang anda akan duduk bersama host. Positive side kalau stay sekali dengan host is anda boleh request and tanya tips-tips bila berada di negara orang. Almaklumlah kan kalau travel sendiri, kadang-kadang lost and kurang information itu memang perkara biasa. Jadi, kalau stay dengan host, memang best la sebab boleh minta tips. Hotel-hotel pon ada provide tips tapi bila dengan host anda, attention adalah lebih sebab host tu akan make sure anda dapat the best treat from them.

Kalau tak suka stay dengan host dan nak extra privacy, request dengan mereka or tanya awal-awal whether anda akan stay dengan host atau tidak. Okay. One thing that you should know, kadang-kadang rumah mereka ni indah khabar dari rupa. Kalau rasa tak puas hati, cancel lah booking anda. Lagi satu, location rumah-rumah or guesthouse ni kadang-kadang jauh dari public transport or kedai-kedai. So, depends to your favor la. Kalau anda prefer cottage house, pilihlah host yang ada cottage house. Kalau nak area beach, cari rumah yang berdekatan dengan beach. Kalau tak nak atas bukit, tanya awal-awal supaya tak berlaku kekeliruan bila anda dah sampai. For me, location memang penting sebab bila travel sendiri, tempat tu mestilah dekat dengan public transport.

Haa. Part ni pon best sebab anda boleh negotiate harga dan check in-check out time dengan host anda. In case anda sampai awal, boleh request dengan mereka untuk masuk awal tapi itu pon depend dengan host la. Nak minta host tolong provide airport pick-up pon bole. Just name it and usually the host would be glad to help you. Apa-apa pon depends dengan host anda okay.

Let me remind you again yang host-host ni adalah dari pelbagai background and if you're willing to take risk, you might love this. But if you're not, just go with the usual hotel booking. As for me, in airbnb, you don't need to pay first before you check-in and once you've arrived at your destination, then you gonna proceed with the payment. So, you can cancel or accept the booking anytime, anywhere. Easy, right?

For Muslims, I can't promise you that the houses are all free from the non-halal things but that's the risk when you travel, kan? Kalau stay dekat hotel pon belum tentu kediaman tu bersih dan suci dari benda-benda tak halal kan? Jadi, selalunya kami akan bawa our own peralatan memasak, pinggan mangkuk plastik seringgit satu and cutleries supaya tak was-was dan lagi terjamin kebersihannya. Boleh je kalau anda nak samak/sertu benda-benda dalam kediaman anda. Ada orang recommend untuk guna SABUN TAHARAH bagi tujuan samak/sertu ni tapi kami lagi prefer untuk bawa je dari Malaysia. Haha. Senang dan tak pening kepala. Produk sabun ni, anda boleh tanya direct di website mereka untuk mengetahui kesahihan produk okay. Nak tanya kami, kami pon tak sure sebab tak pernah try lagi. Oh. Before lupa, nak selamat cari rumah yang ada policy "no pets allowed" supaya tiada anjing dan sewaktu dengannya dalam kediaman anda.

So, what are you waiting for? Go HERE now and give it a try! Interested to be a host? Pon boleh tau. Just register your profile and you're ready to go.



Dari Abi 'Abdillah Annu'man bin Basyir R.A berkata, Rasulullah SAW bersabda "Sesungguhnya sesuatu yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas, dan di antara keduanya ada perkara yang samar-samar yang kebanyakan manusia tidak mengetahui. Maka, barangsiapa menjaga dirinya dari perkara yang samar itu, maka ia telah membersihkan agamanya dan kehormatannya, dan barangsiapa yang jatuh dalam melakukan perkara yang samar-samar itu, maka ia telah jatuh dalam perkara haram seperti pengemabala di sekeliling tanah larangan, lambat-laun ia akan masuk ke dalamnya. Ingatlah bahawa tiap-tiap raja ada larangannya. Ingatlah bahawa larangan Allah adalah apa-apa yang diharamkanNya.

Ingatlah bahawa dalam jasad itu ada seketul daging, jika baik, baiklah seluruhnya dan jika buruk, buruklah seluruhnya. Ingatlah, itu adalah hati."
Riwayat Imam Bukhari dan Muslim


No comments:

Post a Comment

Review: Adina Apartment Hotel Melbourne

Assalamualaikum! Just a short and simple review after long silence. Cleanliness: Since we took an apartment with kitchen facilit...